יום שבת, 21 בינואר 2017

על רכיבות תיור Touring, אופנים, ציוד ותכנון מסלול


מבוא ל Tourhng

דף זה נכתב לבקשת חברים, ומופנה לכל מי שעושה את צעדיו הראשונים או סתם מתעניין בתחום.  

הדף נכתב "בין הזמנים" לאחר שהסתיים מסע אחד ותוך כדי התארגנות למסע הבא.
מבלי שאכנס לרשימת מפורטות, ללא מפרטים טכניים אין סופיים, רק כמה מילים שיעזרו לך המתחיל בצעדים הראשונים.

ואי אפשר בלי להתחיל ולציין שכל מה שאני כותב כאן, ובכלל, מתאים לצרכים שלי, ומן הסתם לא בהכרח יתאים גם לך.
רכיבה על gravel



מה זה בכלל Touring

כל המהות של רכיבת התיור Touring היא להנות מעצם הרכיבה, ללא תחרות וללא הישגיות פשוט להנות מהנופים, להתחבר לטבע לתרבות אחרת לאנשים. אין צורך למהר אין צורך להספיק רק להנות מהדרך כי 

  It's all About the Way



אם נחלק רכיבת האופניים לשני ענפים "כביש" ו"שטח"  (ולכל ענף יש כמובן חלוקות משנה)
אז רכיבת טורינג תהיה אי שם ביניהם ואולי עם פזילה גדולה לכוון "רכיבת הכביש"
רכיבת תיור Touring - מתבצעת בד"כ על כביש אספלט  ושביל סדור וכבוש (gravel). ופחות בדרכי עפר וסינגלים בשטח. זו בד"כ רכיבה למרחקים ארוכים מאד ועם ציוד רב וכבד  "כל הבית על האופניים". 
בדומה לרכיבת כביש ארוכה או לרכיבת מרתון בשטח, חשוב שיהיה נח. שמידות האופנים נכונה ותנוחת הישיבה תהיה נוחה. כי מבלים שעות ארוכות, והרבה ימים ברצף על האוכף.
 סוגים שונים של רכיבת Touring. אסווג כאן מהקל והנוח אל הקשה והאקסטרימי.
מישהו מטפל בך
1) "רכיבת כרטיס אשראי" או שניתן לקרוא לה גם EasyGo - קל פשוט ונח. אפשר לשכור אופנים בחו"ל, (או להביא מהארץ). לחבור לחברה שמספקת שרותי טורינג. לרכב ע"פ מסלול מוגדר שמקבלים מספק השרות.  אפשר בניווט חצי עצמי. ללא ממדריך, אבל עם הנחיות ברורות. ואפשר  לרכב עם מדריך צמוד. חברת השרות מקפיצה בכל יום את הציוד שלך למלון הבא ע"פ תכנית המסלול. כלומר אין צורך להסחב עם ציוד רב, במהלך הרכיבה. ובבית המלון אפשר להתפנק בסוף כל יום כי הכל מוזמן ומוסדר מראש. יש חברות רבות שמספקות שרותים כאלה בעיקר במסלולים פופולריים למשל לאורך הריין או הדנובה.
2) רכיבה בניווט עצמי כשהלינה במלונות  - זה סוג הרכיבה שהתנסיתי בו במסע האחרון. המטיל אחראי להביא אתו ולסחוב כל הציוד על האופניים. לנווט בכוחות עצמו ולארגן לעצמו את המזון ומקומות הלינה.
3) כנ"ל אבל + לינה בקמפינג או אפילו בשטחים פתוחים שלאורך המסלול (אפשר כמובן לשלב לינה במלון)
מה שמחייב התארגנות על ציוד לינה ובישול. תוספת  משקל של מס' ק"ג . - רכיבה כזו אני מתכנן באביב הקרוב.

4) Extrim אם כל הנ"ל התאימו למסלולים העוברים במקומות מיושבים על מצע כביש או אחר אבל סביר, ובד"כ במדינות מערביות. הרי שה Touring האקסטרימי ביותר לטעמי יהיה כשהרכיבה היא על דרכי עפר, במדינות עולם שלישי (אפריקה, דרום אמריקה, מרכז אסיה וכו') מסלולי "חוצה יבשת" המחייבים התארגנות מיוחד שבאה לביטוי בין היתר בסוג האופניים, ומשקל המועמס על האופנים.  למודאגים - אני לא שם ב Extrime

האופנים שלי

רוכבי טורינג רבים יבחרו באופנים המבוססים על שילדת כרומולי - פלדה. (ויש שידקדקו ויבחרו שילדה העשויה מוטות ריינולדס דגם XXX). הנימוקים העיקריים לכך: חוזק ועמידה בעומסים, גמישות הפלדה (ביחס לאלומיניום) ויש שיטענו שהיכולת "לתקן בשטח" (לרתך ?) במקרה תקלה. הבעיה היא ששלדות כאלה לא מיובאות לארץ ויש לבצע יבוא אישי.
יש לא מעט חברות ודגמי אופני טורינג שם בחו"ל הרחוקה, אבל - קצת בעייתי כשלא ניתן למדוד ולהתנסות לפני רכישה. 
לכן החלטתי, וגם רכשתי בארץ הקודש: אופנים היברידיים (כביש/שטח).  זנב קשיח מדגם Marida crossway 500 xt המתאימים לרכיבת כבישים ולרכיבת שבילים כבושים ( Gravel).
לאופנים שילדת אלומיניום, מערכות הילוכים XT ומעצורי דיסק Shimano XT   יש להם 30 הילוכים ,  והם כוללים בולם קדמי קטן 60 מ"מ עם אפשרות נעילה מהכידון. עבורי הם מאד נוחים, מאפשרים תנוחת רוכב זקופה יחסית והמרווח בין הגלגלים מאפשר העמסת תיקים מבלי שהרגלים יתקלו בתיקים הקדמיים או האחוריים בזמן דיווש (חשוב לבדוק זאת מראש) .
רכשתי את המרידה בהמלצת חברים רוכבי תיור (תודה לרפי ולפרדי!) רכישה מוצלחת.
Marida crossway 500 xt


גלגלים 
 יש הבונים גלגלים מרובי חישורים בבניה עצמית. המטרה לשפר את חוזק הגלגל הנושא עליו משקל רב. זה חשוב בעיקר כשהרכיבה בתנאים קשים (למשל רכיבה בשטח מרובה מהמורות). 
אני נשארתי בשלב זה עם הגלגל המקורי של המרידה נראה מספיק טוב לסוג הרכיבות שאני מתכנן - בעיקר כביש או גראבל.
בין אלה הבונים גלגל בבניה עצמית יש המשלבים דינאמו בנאבה של הגלגל הקדמי - כדאי? גם כאן תלוי איזה מסלול מתכננים וכמה זמן מתכננים להיות מנותקים ממקור זרם חשמל. אני שמתכנן לרכב באירופה - מסתפק בסוללות גיבוי נטענות. שמשמשות אותי לטעינת מכשירים אלקטרוניים ותאורת לילה.
רכיבת באזורים נידחים זה סיפור אחר לגמרי.

צמיגים 
 רוכבי טורינג רבים ממליצים על צמיגי שוואבל מרתון    Schwalbe MarathonTouringTyre 
הצמיגים האלה בעלי עמידות טובה לשחיקה ולתקרים
ברכיבה האחרונה באיטליה עוד השתמשתי בצמיגים המקוריים של ה Merida, אבל לקראת המסע המתוכנן בקיץ ולאחר שחוויתי מס' תקרים.  החלטתי לרכוש. 
קשה להשיג בארץ ולכן רכשתי בחנות ברשת האינטרנט.
תוצאת תמונה עבור ‪schwalbe marathon touring‬‏
התאמה טובה גם לתנאי שטח
מותאם יותר לתנאי כביש
ל  Schwalbe יש מס' דגמים
העדפתי  את החלק יותר- זה משמאל, המותאם יותר לרכיבת כביש ומתגלגל טוב יותר
גודל הצמיג שבחרתי 700X38 מ"מ אבל אפשר גם 35 או 40 מ"מ 
להמחשה אם רוחב צמיג שטח סטנדרטי עומד על 2.1"-2.3 " אינצ'   הרי שצמיגי טוריניג יהיו בד"כ  1.3" עד 1.6" אינצ'
יתרונו של הצמיג הצר בהשוואה לצמיגים המוכרים לרובנו מתחום רכיבת השטח - הוא מתגלגל נהדר על הכביש, 
חסרונו -  חלש ומחליק בשטחים חוליים ובוציים.  
אגב - באיטליה לצורך רכיבת השטח (שבוצעה לאחר מסע הטורינג) הסבתי את האופנים שלי ל"אופני שטח" על ידי החלפת צמיגי הטורינג 700 מ"מ בצמיגי שטח סטנדרטיים 29" שהביאו איתם החברים מישראל . מסתבר ששני סוגי הצמיגים מתאימים לאותה מידת חישוק (מידת פנים 622 מ"מ)


אוכף
לאחר המסע האחרון פינקתי את עצמי ורכשתי אוכף עור תוצרת  Brooks. דגם B17. זאת לאחר שרוכבי טוריניג רבים ציינו שאוכף זה "מתאים את עצמו" למבנה האגן ולאחר תקופת הסתגלות (כ 300 ק"מ) הוא מקבל את צורתו הסופית וכאב גדול שם למטה פשוט נמנע. נכון להיום רכבתי ק"מ רבים עם האוכף הזה, הוא אכן מאד נח (לי!) . מעניין יהיה לחוש בהבדל במהלך המסע  הבא שלי.

סבלים
Axiom Suspension and Disc Lowrider Front Rack
לאופנים הורכב סבל אחורי של חב' Tubos בעל יכולת נשיאה של 25 ק"ג  ומתאים לאופני זנב קשיח עם מעצורי דיסק. (אפשר לקנות בארץ למשל ב"שופ הרים") 




סבל קדמי -  מצאתי בחב' Axiom סבל המותאם לאופנים עם בולם  קדמי  ועם מעצורי דיסק
שנקרא
Axiom Suspension and Disc Lowrider Front Rack
הסבל הזה מתחבר למטה לציר הגלגל  - מחליפים למוט ציר גלגל ארוך יותר שמגיע עם הסבל. ובחלק העליון בעזרת חבקים  ("שלות") לחלק הקבוע (תחתון) של הבולם הקדמי.  את הסבל מצאתי ב Ebay
אין לי נסיון עשיר עם הסבל הזה - אבל ממספר רכיבות ניסיון בארץ, התרשמתי שהוא עושה את העבודה.


תיקים לנשיאת  ציוד
הדרישות כאן הן: נפח אחסון. עמידות לאורך זמן. עמידה בזעזועי הדרך, אטימות למי גשם, נוחות בחיבור ופריקת התיקים.
יש מספר חברות ליצור תיקים. לדעתי Ortlib היא החברה המובילה בתחום.
יש גם תיקים של חברות אחרות, קצת יותר זולים ובהחלט סבירים - למשל של חב'  Axiom  
תוצאת תמונה עבור ‪axiom bags‬‏
Axiom תיקים סבירים - החסרונות  העיקריים:  בעלי רמת אטימות לגשם  בינונית, פחות נוחים בהעמסה ופריקה.
 מכל הבלוגים שקראתי התרשמתי ש Ortlib   עם קו מוצרי התיקים העשויים PVC (חומר שאנחנו נוהגים לקרוא לו  כאן בארץ הקודש "בשם שימשונית"") נחשבת לחברה המובילה בתחום. 

אני בחרתי בתיקים של Ortlib תיקי הרכיבה עמידי מים 2 מלפנים (25 ליטר) דוגמת התיק האדום שבתמונה.





ושני תיקים מאחור  (40 ליטר) . דוגמת התיק הלבן שבתמונה.

האורטליבים  מגיעים עם  התקן המצמיד אותם לסבלי האופנים. וניתן לרתום ולשחרר אותם ב"קליק" קליל.
תיקים כאלה ניתן לפעמים להשיג בארץ "בשופ הרים" - המלאי מוגבל מאד.
תיק סבל של Ortlib


לדעתי אם לא מתוכננת לינה באוהל בשטח או בקמפינג ומן הסתם לא מתוכנן בישול בשטח.  אין צורך בתיקים קדמיים ובסבל קדמי. לתיקים האחוריים יש נפח שמספיק לכל הציוד הדרוש למה שמכנים בעולם הטורינג " רכיבת כרטיס אשראי" כלומר זו המבוססת על לינה במלונות.

על הסבל האחורי בין תיקי הצד מותקן תיק  עמיד מים שמשמש לאחסון שק שינה, שכמיה ומעיל לשליפה מהירה.  ונותר בו מקום לציוד מזדמן כמו מזון שקונים בדרך.

אני רכשתי  תיק של חב' Axiom  שמגיע עם רצועות סקוטש בחלקו התחתון המעגנות אותו לסבל. (היום לצורך כתיבת בלוג זה חיפשתי באתר היצרן, ובחנויות הרשת, ולא הצלחתי למצוא את התיק הזה) 
גם לחב' Ortlib יש תיקים דומים אטומי מים והנה אחד כזה, כאן בתמונה.


תיק כידון למצלמה מסמכים ומפות של חב' Topeack 



זהו תיק עמיד וחזק. המחובר אל הכידון בעזרת מערכת הכוללת כבל מתכת, התיק מותאם לשאת משקל רב - במקרה שלי מצלמת DSLR כבדה, עדשה נוספת, ארנק מסמכים ומפה  במשקל של כ 2.5  ק"ג. כבל המתכת מונע מהתיק לשנות זווית כתוצאה ממהמורות הדרך. התיק מגיע עם כיסוי צהוב נגד גשם.

תוצאת תמונה עבור ‪Topeak  bags‬‏לחב' אורטליב יש תיק דומה שנקרא Ultimate6


מאחורי האוכף תיק האוכף הנפוץ של Topeack.  בו מאוחסנים כלי עבודה, בקבוק שמן קטן ופנימיות.





ועל המוט העליון (top tube) תיק אוכל זול שמצאתי ב Ebay 



והכל ביחד נראה כך



כך ניראית התוצאה הסופית - צולם במהלך רכיבת נסיון שערכתי בארץ


האם אני יכול להשתמש באופני השטח שלי ברכיבת טורינג ?

ראשית אציין שוב. אין חוקים אין כללים, אין כאן מותר או אסור.  במהלך המסע באיטליה  נתקלתי ברוכבים שרכבו על זוגות אופניים שהיו זוכים כאן בישראל במקרה הטוב למבט מזלזל. אפשר לרכב על אופני שטח, יש לכך יתרונות ויש גם חסרונות.
אפשר להשתמש בסבלים המותאמים לאופני שטח. כן, גם לכאלה בעלי שיכוך מלא. הנה, למשל סבל אחורי כזה. (אין לי ניסיון אתו ויתכן שהוא פחות חזק)




או לחלופין, לארוז הכל  בעזרת תיקים המותאמים לאופני שטח, ונראים כך:


האופניים שבתמונות מימין ומשמאל שייכים לענף מתפתח הנקרא 
Bikepacking
שהוא בעצם סוג של טורינג בשטח בדרכי עפר.
 בן דוד קרוב למשפ' הטורינג. לטעמי הוא "סגפני" יותר לפחות בכל מה שקשור לכמות הציוד שניתן לשאת
ומה שנגזר מכך: גם לשמירה על היגיינה, החלפת בגדים, ולאיכות הלינה במידה ומתכננים ללון בשטח.



כאמור  החלטתי לרכוש אופניים ההיברידיות בעלות יכולת נשיאה של ציוד רב. שלטעמי מתאימות  יותר לטורינג קלאסי (כפי שאני מבין אותו).

ציוד - האתגר, לסחוב את המינימום שאפשר (ושחו"ח לא יחסר דבר)

ככל שאני קורא ושומע חוויות רוכבים. הכלל הוא שרוכבים מתחילים נוטים לקחת עמם ציוד עודף רב, 
הם מוצאים עצמם נפתרים מציוד תוך כדי רכיבה (תרומה לרוכבים אחרים, משלוח לארץ בדואר  וכו').  גם אני, כמו רבים וטובים, רכבתי באיטליה כשבתיקי פרטי  לבוש שכלל לא השתמשתי בהם. והכל חזר לארץ הקודש ארוז בשקית הניילון המקורית. 

רשימת הציוד ארוכה ומגוונת וכוללת :
ביגוד רכיבה, ביגוד ערב, ציוד שינה (שק"ש + אוהל) ציד לבישול, כלי תיקון לאופנים. עזרה ראשונה, מכשיר ניווט, מצלמה, סלולרי, מפות ועוד
ערכתי טבלה בה רשמתי את תכולת כל אחד מהתיקים ואת משקלו הכולל מתוך מטרה לאזן את האופנים (ימין שמאל) ולוודא ש 60% מהמשקל יהיה מאחור.  את רשימת הציוד הדפסתי, ניילנתי, ולקחתי עמי. היא ליוותה אותי גם במשך  המסע עצמו. מה שעוזר להתמצא מהר ולדעת איפה ארזתי את.... .
המשקל הכולל של האופנים והציוד  36 ק"ג. עם מזון ומים המשקל נע בסביבות ה 40 ק"ג
ולא תאמינו - האופניים "מתגלגלות נהדר" והמשקל הזה כמעט ולא מורגש ברכיבות מישוריות. 
אבל בעליות חדות לכל גרם מיותר יש שם...


כך ארגנתי את הציוד בתיקים תוך ניסיון לשמור על חלוקה לפי נושא ועל חלוקת משקל נכונה בין התיקים

========================================================

תיק אחורי ימין תיק אחורי שמאל תיק קדמי ימין תיק קדמי שמאל
בגדים ציד שינה אלקטרוניקה בישול ותיקונים
סט רכיבה קצר אוהל מחשב ומטען סיר בישול 
מכנס ערב ארוך מזרן פנס קדמי גזיה
ז'קט רכיבה  כרית מטען קפה
חולצת ערב קצרה ציפה כבלי טעינה אוכל לערב ולבוקר
תחתונים עזרה ראשונה סוללות גיבוי
גופית שינה פנס שינה מטען למצלמה
מכנס קצר נגד יתושים משקפיים רזרבה
גרבים
בנדנה לרכיבה
כפכפים שק שינה(על התיקים) נצנץ אחורי (על האופנים)
שקית ניילון לכביסה
מגבת
תיק רחצה
משקל 3.7 4.1 3.2 3.5




תיק שילדה תיק כידון תיק אוכף
מזון וסוללה מצלמה וארנק כלי תיקון
סוללת גיבוי מצלמה שתי פנימיות
פנימית ספייר עדשה נוספת כלי עבודה
ג'לים  ארנק שמן
חטיפים מפה תיקון תקרים
שקדים אגוזים כבל טעינה אייפון
כבל טעינה GPS
מפתח לשרשרת נעילה
פנס ראש
אייפון ומחזיק
GPS
משקל 0.5 2.4 1.5


=====================================================

הרחבות 

אתר חובה לרוכבי תיור    CrazyGuyOnaBike
כתבות של רוכבי טורינג מכל העולם, תיאורי מסלולים, סקירת ציוד ועוד.
  https://www.crazyguyonabike.com/


בלוג של רוכב ישראלי גדול ומורה לדרך ממנו קיבלתי השראה  וממנו למדתי ואני לומד רבות
קובי אשל  שהתחיל לרכב טורינג ב 2014 וכבר חצה את אירופה מצפון לדרום, רכב בערבות אסיה ולאחרונה (אוקטובר 2016) חזר מרכיבת "טרנס אמריקה" חוצה ארצות הברית - כבוד !
קובי כותב נהדר ! - ממולץ לקרוא
קובי אשל - חמוש באופנים



כיצד לתכנן מסלול?

עבורי התכנון הוא חלק בלתי נפרד מההנאה שבמסע. אני מקדיש לו שעות ארוכות, במשך שבועות וחודשים, חוקר קורא ולומד על המסלול. על רוכבים שרכבו בו, נקודות עניין אטרקציות במסלול ובסביבתו,  נופים כבישים, מזג אויר, אתרי קמפינג וכו'- והנה אני כבר שם מפליג בדמיוני מול מסך המחשב. זמן רב לפני שאני על האוכף.
את קבצי המסלול אני מחלק לקבצים קטנים המכסים כ - 50 עד 100 ק"מ כל אחד (פלוס מינוס יום רכיבה).
ושומר אותם במכשיר גארמין EDGE 1000 שברשותי, וגם בתוך אפליקציית מפות בטלפון הנייד (גיבוי וסיוע נוסף)
את תיאור הדרך אני רושם  גם בטבלת אקסל - בה אני מציין בכל מס קמ: שם ישוב או צומת,  מרחק, מרחק מצטבר, גובה המקום, והערות נוספות לפי העניין. דף זה משמש גיבוי למקרה שהאלקטרוניקה כשלה. וגם משמש כבקרה נוספת.
==========================================================
דוגמא לטבלת אקסל 


יום תאריך מקום דרך/כביש ק"מ מצטבר גובה שיפוע ממוצע
יום ה' 04/05/2017 פראג התארגנות  186
יום ו' 05/05/2017 מגשר most legif דרומה לאורך הנהר 1 197
Srenosice 19 203 0.0%
Revnice / Rovina  Svaty Jan Pod Skalou 29 208 0.1%
Vizina 43 346 1.0%
Lochovice 52 302 -0.5%
יום ש' 06/05/2017 horovice
55 360 1.9%
Komarov 64 398 0.4%
Tene 72 535 1.7%
Dobriv 82 417 -1.2%
Mirosov 86 458 1.0%

====================================================
המסלול המתואר בטבלה שאני מכין לקראת המסע,  הוא הבסיס לטיול. ניתן (ואולי רצוי) לסטות ולשנות, לחלק את הימים אחרת, לפי מצב הרוח והדרך במהלך הרכיבה.
אבל יש כאן תכנית שמהווה בסיס התייחסות - כיצד אני מתקדם ביחס לתכנית ? האם ניתן להאריך את שהותי במקום מסוים? האם "ללחוץ" ולרכב מרחק רב יותר ?
כי בסוף המסלול מחכה המטוס שביום מסוים מאד אמור להחזירך הביתה.

תכנון המסלול עצמו  - בעזרת תוכנות חינמיות באינטרנט

ראשית כמובן בחירת היעד, ופרק הזמן העומד לרשותי.
אורך המסלול - אני מתכנן רכיבה כך שבממוצע ארכב כל יום 50 ק"מ. בכל מס' ימים אני מוסיף יום מנוחה בד"כ ביעד שנראה מעניין. זה חשוב לגוף ולהתאוששות. 
חשוב לציין כאן שגם אם מבצעים בארץ הכנה טובה של הגוף למסע הטורינג. ומשפרים כשר גופני (וזה רצוי!). עדיין קשה להעריך כיצד יגיב הגוף שלנו לאינטנסיביות שיש ברכיבה כל יום וברצף, רכיבה במשך כמעט כל שעות היום.  זה בכלל לא דומה לרכיבות סופ"ש שגם אם היא אינטנסיבית מאד. היא נמשכת שלוש ארבע שעות - וזהו, הביתה, מנוחה.
לכן בשבילי התכנון ל 50 ק"מ פועל היטב. כמובן שבפועל היו ימים שרכבתי כפול. ובסה"כ סיימתי באיטליה את החלק שתכננתי כבסיס והארכתי את המסלול. 
והיו באיטליה גם ימים בהם רכבתי פחות, פשוט כי כך יצא.  לכן,  אני מתכנן לעצמי למסע הבא, שוב 50 ק"מ ליום.

בתכנון המסלול אני מתחיל ונעזר בתכנת     Gpsies -
יש בה מקבץ של אלפי מסלולים - קצת קשת לדעת איזה מהם מתאים - האם בוצע בפועל ? - אבל זו התחלה טובה ומקור טוב לרעיונות.

אני נעזר מאד במפות Open Cycle Map  עם סימון מסלולי אופניים, בעזרתן ניתן לבחור את הדרך כך שתעבור במסלול "רשמי" שבד"כ יהיה מתאים ולפעמים אף עם שילוט לאופנים.

אני משתדל לעקוב אחר בלוגים ותיאורי מסלול רלוונטיים. וללמוד מניסיונם של אחרים במסלול המתוכנן.

את המסלול עצמו אני מתכנן בעזרת
BRouter-Web     תוכנה זו שימשה אותי לתכנון מסלול רכיבה באיטליה, שרובו היה בכבישים צדדיים עם תנועת מכוניות דלה.


BRouter-Web 

חץ אדום מימין - בחירת מפה כולל מפת Open Cycle Map
והאפשרויות רבות : 
וכדאי "לשחק" ולנסות 

חץ אדום משמאל - בחירת המסלול - לפי איזה פרמטר יתוכנן המסלול בין שתי נקודות נבחרות ?
וגם כאן אפשרויות רבות:
ואני בוחר תמיד את האפשרות:  Fastbike-Lowtraffic
שבוחרת במסלולי כביש או Gravel בהם תנועת כלי רכב  דלילה.

לאחר שתכנתי את המסלול הצבתי אותו על מפות מסלולי האופנים Open Cycle Map ותיקנתי לפי הצורך מתוך מטרה לנסות ולרכב ב"מסלול אופנים מסומן"
אני מייצא את המסלול בקובץ עם סיומת GPX המתאים לטעינה במרבית מכשירי הניווט כולל טלפונים סלולריים .
הקבצים שאני מייצא אל מכשיר ה GARMIN EDAG 1000 שברשותי הם  בד"כ בקבצים קטנים, שכל אחד מהם מכסה בין יום ליומיים רכיבה.

תוכנה נחמדה נוספת שמשמת לתכנון מסלול כולל חישוב מרחק וגובה מצטבר OpenRouteService
גם בה ניתן לבחור מפות (צד ימין למעלה) ולתכנן מסלול כולל נקודות עצירה

לצורך גיבוי
 אני מייצא את הקבצים גם לטלפון הנייד
ברשותי מכשיר IPhone (שבאפליקציות ניווט הוא מוגבל יחסית לאנדרואידים). ואני משתמש בתכנת ניווט הנקראת Galileo,  לאחר תשלום קטן, התכנה מאפשרת הורדת מפות Off Line  המסלול מוצג על המפות ואין חובה לתקשורת אינטרנטית (אם כי ללא שום קשר, רצוי תמיד לרכוש חבילה ולהיות מחובר).
למכשירים עם מערכת הפעלה אנדרואיד יש תוכנות ניווט טובות יותר למשל OruxMaps
גיבוי נוסף 
מבוצע על ידי שילוב בין קובץ האקסל שהוצג למעלה  למפה שאני תמיד נושא עמי (וכמעט ולא משתמש)

לינה בחו"ל - האם להזמין מראש ?

לטעמי הזמנה מראש מקלקלת את ההנאה שבמסע טורינג.
באיטליה, לנו בבתי מלון, זה היה בחודש מאי יוני ולא היה צורך להזמין מראש. 
בחלק מהמקומות, המלון היה ריק לגמרי וניהלנו מו"מ על המחיר (סביב  65-60 אירו לחדר ללילה).
אני מניח שטיול שכולל לינה במלונות ומתבצע ביולי אוגוסט מחייב חשיבה אחרת - אולי הזמנת חדרים "תוך כדי תנועה".  באינטרנט דרך
Booking או דרך כל אתר אחר.

בנסיעה הבאה אני מתכנן לשלב לינה בחוץ בקמפינג - להבדיל ממלון זה מקום טוב למפגש עם רוכבים מכל העולם.
ארכב  בחודש מאי "מחוץ לעונה"  ואין לי כוונה להזמין מקומות לינה מראש.
הרצון שלי להיות גמיש ולשמור לעצמי את החופש לבחור. הוא סיבה נוספת לקחת איתי אוהל - זה מאפשר להתקדם ללא תכנון לו"ז מראש.



ארזת לבד ?

לדעתי הלוגיסטיקה הכרוכה בהובלת האופניים היא  אחת הבעיות הקשות ברכיבות טורינג .
כשטסתי לאיטליה ארזתי את האופנים בקרטון שהשגתי באחת החנויות בארץ (יש לבקש ולחפש מס' שבועות מראש - עניין של יחסים עם חנות, ומזל). רצוי קרטון של אופנים 29" ובמידה גדולה LARGE. אל הקרטון הכנסתי את האופנים לאחר שפורקו.
הנה סרטון וידאו המסביר
כיצד לפרק ולארוז אופנים

לקרטון הכנסתי גם פרטי ביגוד וציוד. מה שאפשר לי לטוס עם תיק יד וקרטון אופנים. והאופניים "הרוויחו" ריפוד נוסף. 
אף אחד לא שקל את הקרטון בשדה התעופה (הרי שילמתי על ההטסה שלו 75$ לכל כוון)
כשהגענו לשדה התעופה במילאנו פנינו לקצין משטרה שהיה במקום. ביקשנו רשות, והרכבנו את האופניים בשדה התעופה. הוא ביקש שהקרטון יונח במקום מסוים ופתוח (שלא יהיה חשש לחפץ חשוד). אין צורך לחבר גלגלים לקרטון. אם מתחילים רכיבה בשדה התעופה, לא יוצא להסחב איתו הרבה. כל מה שצריך הוא להשאיר פתחים בקרטון לצורך הכנסת הידיים והרמת הקרטון. בד"כ חוץ מקרטון האופניים נוסע רשאי להביא איתו מזוודה אחת נוספת אליה אפשר להכניס ציוד נוסף.  שימו לב - תיקי אופניים שלא יכרכו ביחד (למשל בשקית אחת או בעזרת ניילון נצמד) יחשבו כל אחד כמזוודה. וחברת התעופה עלולה לגבות תשלום נוסף. 
האריזה לטיסה חזרה לישראל היא אתגר גדול יותר, כשלא חוזרים מאותו יעד - איך אורזים בדרך חזרה ? 
אפשרות טובה - לפני ההמראה, לקחת  "יום התארגנות". לחפש (במזבלה של סופרמרקט מקומי) קרטונים  ויריעות ניילון. לרכוש  כמות נכבדה של סרט הדבקה ולארוז את האופניים. 

כשחזרתי מאיטליה - ולא היה ברכב שבא לאסוף אותי מקום להכניס אופנים (באו ברכב מקבלי פנים). בתוך טרמינל 3 פרקתי את האריזה הרכבתי את האופנים שוב, (איש לא העיר לי על כך) העמסתי על מנשא אופניים, ויאללה הביתה.


אני מבקש לציין שוב שכל מה שנרשם כאן מאד סוביקטיבי, רשמתי את מה שהתאים לצרכים שלי.
אני מסכים מראש שכל דבר אפשר לעשות גם אחרת (ולעיתים אף יותר טוב) 
אשמח לשמוע הערות, דעות והמלצות. 
אשמח לעזור בכל שאלה במייל או בטלפון

שייע

5 תגובות:

  1. מעשיר ומעניין - עושה חשק

    השבמחק
  2. כל הכבוד על הפירוט, מאוד מעשיר וממצא.

    השבמחק
  3. ראשית, תודה על הפירגון!
    מאמר בהחלט בהיר וממצה, אבל כדאי להדגיש: למי שמתחיל, המאמר הזה (ועוד אחרים, כולל משלי) יכול לשמש השראה, מפת דרכים, אבל אין טעם להעתיק בדיוק. בטורינג במיוחד, כל רוכב הוא אשיות ייחודית וימצא ווריאציות משלו.

    השבמחק
  4. תודה רבה על מאמר מעשיר! תוכל לציין בבקשה אודות השכרת אופניים במדינת היעד? אני ספציפית מתכוון למילאנו באיטליה בה היית, אבל אני מניח שגם אחרים יוכלו להיעזר במידע הזה. תודה מראש

    השבמחק
  5. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק